jméno |
Mgr. Hana Niedobová |
telefon |
+420 - 516 472 099 |
e-mail |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
konzultační hodiny pro rodiče |
úterý 14:00 - 16:30 |
|
(kdykoli jindy po telefonické domluvě) |
Co dělám na škole?
Mou náplní práce je zejména skupinová práce se třídou zážitkovou formou, která směřuje ke stmelení kolektivu, navázání spolupráce, podpoře, pozitivním vztahům ve třídě. Žáci se učí reflexi pocitů vyplývajících ze společných zážitků, komunikaci v kruhu a sociálním dovednostem (např. naslouchat druhému). Dlouhodobým cílem je pozitivní klima ve třídě a prevence šikany.
Dále pak poskytuji:
pro žáky:
- pomoc s osobními a vztahovými problémy ve škole (šikana, začlenění do kolektivu, konflikty se spolužáky či učiteli) i doma (rodinné problémy, hádky s rodiči...)
- motivační rozhovory pro žáky k osobnímu růstu
- krizovou intervenci a psychologické vedení v období krize, včetně zvládání afektů
- pomoc s problémy s učením, vedení stylu učení, zjišťování příčin a prevence školní neúspěšnosti
- kariérové poradenství a pomoc při volbě dalšího studia (9. ročník)
- adaptační dny pro třídy 6. ročníku
- relaxační skupinka LEHARO pro děti na 1. stupni
- procvičovací skupinka PASTELKA pro prvňáčky
- trénink koncentrace pozornosti
- podpora dětí s potřebou podpůrných opatření, inkluze
- besedy na psychologická témata v rámci prevence (šikana a kyberšikana - modelové situace, asertivita - jak říci ne…)
pro učitele:
- práci s třídním kolektivem ke zlepšení vztahů ve třídě, pomoc při adaptaci žáků na nový kolektiv (pravidelně v třídnických hodinách)
- krizovou intervenci třídě
- videotrénink interakcí při řešení výchovných problémů se žákem, k navázání kontaktu s ním, k podpoře žáků s ADHD, autismem či poruchami učení, k podpoře spolupráce ve třídě a interakčnímu učení, k efektivní výuce pomocí dialogu se žákem, při vedení třídy jako skupiny a k aktivaci žáků, k seberozvoji učitele - součástí je vždy metodicko - didaktická podpora
- pomoc se žáky s výchovnými či výukovými problémy, žáky s ADHD či specifickými poruchami učení, metodicko-didaktickou podporu, náslech v hodině a zpětnou vazbu učiteli
- konzultace ohledně nadaných dětí
- screening pro prvňáčky k vyhledávání žáků se specifickými poruchami učení, screening pro vytipování žáka s autismem
- účast na zápisu do 1. ročníku ZŠ
- koordinaci IVP a integrací
- koordinaci kontaktu s dalšími odborníky (PPP, SPC, OSPOD, SVP, POLICIE ČR)
- besedy na psychologická témata (burn - out syndrom…)
pro rodiče:
- pomoc s výchovnými problémy dětí, smlouvy u dětí s problémovým chováním, práce formou motivačních rozhovorů
- pomoc se výukovými problémy dětí, vedení stylu učení dítěte se školní neúspěšností
- pomoc se vztahovými problémy dětí ve škole (šikana - jak se bránit, začlenění do kolektivu)
- pomoc s rodinnými a osobními problémy, které ovlivňují žáka ve škole
- videotrénink interakcí při řešení výchovných problémů s dítětem, k navázání kontaktu s ním, k podpoře dětí s ADHD, autismem či poruchami chování, ke zvládání afektů, při komunikaci s dítětem v pubertě, k podpoře sourozeneckých vztahů, k přirozenému rodičovství
- podpora integrovaných dětí, zdravotně či sociálně znevýhodněných dětí, dětí se specifickými poruchami učení či chování
- kariérové poradenství ohledně dalšího vzdělávání
- podpora dětí s potřebou podpůrných opatření a koordinace inkluze - kontakt s rodiči žáků vyšetřených v PPP, SPC
- spolupráci s dalšími odborníky v péči o dítě (PPP, lékaři, SPC, ...)
- besedy na psychologická témata (školní zralost, šikana, přechod na 2. stupeň, sourozenecké konstelace, dítě v pubertě, úmrtí v rodině)
Aktuální nabídka pro rodiče
VIDEOTRÉNINK INTERAKCÍ (VTI)
Jsem ráda, že Vám mohu nabídnout pomoc metodou videotrénink interakcí (VTI). Mám ukončen výcvik a akreditaci videotrenéra. Jde o krátkodobou intervenční metodu, která je netradiční, ale velmi účinná. Její přístup je pozitivní - nekritizuje, nehledá viníky a chyby, ani neslouží ke kontrole - naopak pracuje s tím, co funguje. Metodu v ČR zaštiťuje nevládní organizace SPIN.
- Kdy můžeme jako rodiče VTI využít? Když „vázne“ komunikace s dítětem, při výchovných problémech, k navázání kontaktu s dítětem, k efektivní výchově dítěte s ADHD, autismem či poruchami chování, ke zvládání afektů, při komunikaci s dítětem v pubertě, k podpoře sourozeneckých vztahů, k přirozenému rodičovství.
- Víte, „čím“ jste rodič, jak komunikujete s dítětem a co se Vám přitom daří? Ukážeme si to pomocí videonahrávky. Máte dojem, že Vás dítě neposlouchá, vzteká se? I v případě problémů lze natočit a ukázat Vám úspěšnou interakci - výjimku, kdy je to jinak, čím navazujete dobrý kontakt s dítětem. Postupně se také dostaneme k oblastem, které budete ještě zlepšovat. Díky práci s Vámi - dospělým navodíme změnu u dítěte. Využíváme přitom principy úspěšné interakce. Natáčíme běžné každodenní situace doma, které znáte a při kterých interakce obvykle probíhá (hra, malování, společné jídlo, plánování činnosti, rozhovor s dítětem). Nenatáčíme hodinu, ale jen krátké minutové úseky, celkem maximálně 10 - 15 minut. Domlouváme si další tréninkové body. Kamera je tu proto, aby Vám ihned ukázala Vaše posuny. Cílem je podpora vývoje dítěte, dochází také ke zlepšení vztahu s ním.
- Neuvidí někdo mé nahrávky? Samozřejmostí je dodržování mlčenlivosti o celé spolupráci. Dále ochrana videozáznamu - bez Vašeho písemného souhlasu jej nikdo neuvidí a je bezpečně uložen mimo síťový počítač.
- A komu ještě? Stejně tak nabízím VTI učitelům ve školní třídě, kdy natáčíme krátké úseky vyučovací hodiny. Kdy se na mě můžou učitelé obrátit? Při řešení výchovných problémů se žákem, k začlenění žáka do skupiny, k podpoře dětí s ADHD, autismem a poruchami chování, k podpoře spolupráce a interakčního učení, k efektivní výuce pomocí dialogu se žákem, při vedení třídy jako skupiny, k aktivaci žáků. Součástí je metodicko-didaktická podpora. Cílem je učení a socializace žáků, dochází ke zlepšení vztahu se žákem i celkového třídního klimatu.
- Kolik to stojí? VTI je pro rodiče a učitele lysických žáků zdarma. Pokud byste měli zájem jej vyzkoušet a chcete vědět, jak probíhá, neváhejte se na mě obrátit. Buď přímo ve škole, nebo mě zkontaktujte přes telefon, email.
- Více informací naleznete na stránkách www.videotrenink-brno.cz.
Užitečné odkazy
www.spondea.cz |
Krizové centrum pro děti a mládež, Brno - pro týrané, zneužívané děti + Intervenční centrum s krátkodobým ubytováním |
www.krizovecentrum.cz |
Krizové centrum pro děti a dospívající, Brno - i přechodné ubytování |
www.linkabezpeci.cz |
Linka bezpečí pro děti a mládež - nonstop zdarma 116 111 + Vzkaz domů |
www.bkb.cz |
Bílý kruh bezpečí - poradna pro oběti domácího násilí i tr. činů + DONA linka - nonstop placená 251 511 313 |
www.spolecnekbezpeci.cz |
Sdružení Společně k bezpečí na ochranu před protiprávním jednáním a sociálně-patologickými jevy |
www.poradenskecentrum.cz |
Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti, Brno - pro děti a mládež |
www.podaneruce.cz |
Sdružení Podané ruce, Brno - pro drogově závislé nad 15 let a jejich příbuzné - terénní program, terapeutická a psychiatrická pomoc; má i pobočku v Blansku |
www.drogy-info.cz |
Portál o drogách a závislostech |
www.sikana.org |
Občanské sdružení Společenství proti šikaně |
www.stud.cz |
Občanské sdružení ve prospěch gay a lesbické minority, Brno |
www.dyscentrum.org |
Občanské sdružení Dyscentrum pro lidi se specifickými poruchami učení a chování - učební materiály a pomůcky |
www.apla.cz |
Asociace pomáhající dětem s autismem |
www.adehade.cz |
Asociace dospělých pro hyperaktivní děti |
www.anabell.cz |
Sdružení pomáhající lidem s poruchami příjmu potravy |
www.iqrs.cz |
Občanské sdružení IQ Roma servis pro uplatnění Romů ve společnosti, Brno |
www.css.brno.cz |
Manželské a rodinné poradny Bethesda - manželská a rodinná poradna, Brno |
www.infoabsolvent.cz |
Informační systém k hledání středních škol a oborů |
katalog.nsp.cz |
Národní soustava povolání - přehled a informace o povoláních a oborech |
www.jmskoly.cz |
Portál středních škol v JMK |
www.nuv.cz |
Národní ústav pro vzdělávání |
www.videotrenink-brno.cz |
Videotrénink interakcí |
Školní psycholožka podávala za ZŠ Edvarda Beneše Lysice projekt ve 4. kole programu „Vy rozhodujete, my pomáháme“.
Organizátorem programu je Tesco Store ČR a.s. a Nadační fond Tesco. Podporuje lokální neziskové a příspěvkové organizace, které pomáhají místním komunitám v oblasti sociální a humanitární, vzdělávací, kulturní, zdravotní, ochrany lidských práv, ochrany životního prostředí, péče o ohrožené a znevýhodněné děti a mládež. Tesco rozděluje grant 5 040 000,- Kč,- 270 organizacím po celé České republice. V každém regionu vyhrají 3 organizace, za 1. místo uděluje Tesco 30000,- Kč, za 2. místo 16000,- Kč a za 3. místo 10000,- Kč. Posuzování projektů zajistil odborný garant Nadace rozvoje občanské společnosti. V každém z 90 regionů komise vybrala 2-3 projekty. O vítězi rozhodli zákazníci Tesco pomocí žetonů, které obdrželi za každý nákup a vhodili do hlasovacích boxů.
Projekt „Zdravý rozvoj dítěte v rodině či ve škole“ za ZŠ E. Beneše Lysice soutěžil v rámci Jihomoravského regionu a mohli pro něj hlasovat zákazníci Tesco v Boskovicích a Tišnově. Obdržel 8150 hlasů a vyhrál 1. místo.
Zdravý rozvoj dítěte v rodině či ve škole
Projekt cílí na výukové a výchovné problémy dětí se specifickými vzdělávacími potřebami.
Znění projektu:
Nabízím rodičům/učitelům cestu ke změně. Pomocí efektivní komunikace, kterou si ukazujeme na videonahrávkách, nastává účinný a rychlý obrat i u dítěte obtížně zvladatelného/s diagnózou. V důsledku se pak dítě lépe učí, celkově se rozvíjí (vztahy s vrstevníky, řeč). S učiteli se zabýváme i efektivními metodami ve vyučování, jak dítě pozitivně vést. U několika klientů nastalo výrazné zlepšení - např. rodiče zvládají náročné afekty dítěte, učitelka zapojuje dítě do kolektivu, je si jistá přístupem.
Konkrétní přínos projektu: zlepšení vzájemného vztahu učitel-žák a rodič-dítě. Zefektivnění výuky učitele ve třídě, kde jsou žáci se specifickými vzdělávacími potřebami, díky zlepšení komunikace se žáky, komunikace se skupinou. Děti se v důsledku aktivně učí, zlepšuje se klima třídy.
Dále zefektivnění komunikace mezi rodičem a dítětem - dospělý v důsledku zvládá účinně výchovu dítěte, aktivně se tak zapojuje do řešení jeho problémů.
Děkujeme společnosti Tesco a jeho zákazníkům, kteří pro projekt hlasovali. Za zaslané peníze byla pořízena videokamera a financovány konzultace zkušeného odborníka pro dohled na práci školní psycholožky pomocí metody videotrénink interakcí.