Probíhal od pátku 17. května do pátku 24. května 2019. Garantkami byly třídní učitelky 9. ročníku p.uč. Zárubová, Kyánková a Sedláková.
Téma: 2. světová válka 1939 – 1945
Období 2. světové války a protektorátu významně zasáhlo do našich dějin, proto je na místě, abychom si 80. výročí začátku války připomněli a zkoumali tyto události na základě historických faktů a dat, ale i běžného života lidí, jejich potřeb a možností. Přistupujte k plnění úkolů kriticky, hledejte tedy i klady, které přináší život v těžkých podmínkách, pracujte s materiály, ale buďte originální. Snažte se, aby si vaši posluchači odnesli nejen informace z dané problematiky, ale i zážitky z vašeho kulturního vystupování.
Zadání úkolů:
1) Co už vím o 2. světové válce
Pro posluchače připravte PL s 15 tvrzeními ze všech oblastí, která se určitě objeví v průběhu vaší prezentace (některá pravdivá, některá nepravdivá). Posluchači se podepíší a vyplní kolonku „můj názor“. PL vyberte a po skončení celé prezentace opět rozdejte, aby posluchači doplnili „skutečnost“. Poté zvolte vhodnou formu vyhodnocení.
Př. Němci vyhráli válku.
Můj názor: ANO. Skutečnost: NE. Správně: válku vyhráli SSSR, USA, VB.
Výstupy:
- PL s 15 tvrzeními uložte do odevzdávárny 23. 5. 2019
2) Historické mezníky
Časová osa:
vytvořte formou modelu originální časovou osu pro nejdůležitější události 2. světové války. Osa bude mít dvě linie – události ve světě a události v Protektorátu Čechy a Morava (nejde o to zahltit fakty, ale o přehlednost)
Heydrichiáda:
vysvětlete posluchačům pojem, popište atentát na R. Heydricha a seznamte s hlavními protagonisty. Uveďte, jaké měl atentát důsledky na život našeho obyvatelstva. Výsadkáři pověření k vykonání atentátu museli napsat rozlučkový dopis svým příbuzným. Pokuste se vcítit do jejich situace a napište takový dopis.
Výstupy:
- Vytvořené časové osy odevzdáte garantům po skončení prezentací 24. 5. 2019
- Rukou psané dopisy odevzdáte garantům po skončení prezentací 24. 5. 2019
3) Stopy 2. světové války v našem okolí
Najděte alespoň 5 pamětních míst v Lysicích a okolí (např. Kunštát, Zbraslavec, Boskovice, Hodonín, Tasovice, Svitávka, Rozseč….), zakreslete místa do mapy a zdokumentujte fotografiemi a videi z osobní návštěvy a doplňte při prezentaci slovním komentářem.
Výstupy:
- Mapu s vyznačenými místy odevzdáte garantům po skončení prezentací 24. 5. 2019
- Fotografie a videa vložte do odevzdávárny
Bonus: Součástí splněného úkolu mohou být i autentické vzpomínky pamětníků války nebo vašich blízkých. Pokud získáte tyto informace, domluvte se s garanty na formě odevzdání.
4) Židovský holocaust
Zpracujte formou koláže nebo deníku, dokumentu, bilboardu atd. informace o omezování práv Židů a Romů, osobní dojmy z návštěvy Terezína, Boskovic, četby, filmů (např. Poslední cyklista, Anne Franková, Colette, Romeo, Julie a tma, Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, Smrt krásných srnců…) i školního učiva.
Výstupy:
- Vytvořené dílo odevzdáte garantům po skončení prezentací 24. 5. 2019
5) Móda v ulicích protektorátu
(stejnojmenná kniha Miroslavy Burianové)
Vytvořte módní časopis, v němž budou modely dobových šatů (možnost kreslit, fotit, nalepovat,….)
Při veřejné prezentaci představte dva modely (1 dámský, 1 pánský) a konferenciér popíše materiály, z kterých by mohly být vyrobeny.
Výstupy:
- Vytvořený časopis odevzdejte garantům (min. počet stran je 10)
- Fotografie modelů vložte do odevzdávárny
6) Protektorátní zábava
- vytvořte formou komiksu životopis jednoho ze slavných hudebníků, do jehož života zasáhla 2. světová válka (Karel Hašler, Jaroslav Ježek, Glenn Miller, případně další). Prezentaci komiksu doplňte krátkými ukázkami z jeho tvorby, vítaná je vlastní hudební produkce. (min. počet obrázků/slidů je 10)
- Potápky a bedly – pro prezentaci si připravte seznámení se zábavou protektorátní mládeže. Připravte si výuku swingového tance (na youtube naleznete nejen hudbu, ale dokonce lekce swingu, např. East Coast Swing Basics, Basic Elements of Swing Dancing | Swing Dance)
Výstupy:
- Komiks podle zvolené formy odevzdáte garantům nebo do odevzdávárny po prezentacích 24. 5. 2019
- Natočené video z nácviku tance vložte do odevzdávárny
7) Protektorátní jídelníček
- Připravte jídelní lístek restaurace pro běžnou veřejnost z období protektorátu na 1 týden. Pro veřejnou prezentaci připravte ochutnávku 3 jídel, která by mohla být podávána v této době v rodinách (inspiraci naleznete např. v Protektorátní kuchařce, známé jídlo bylo např. polévka „žebračka“).
- informujte posluchače o tom, že existovaly válečné potravinové lístky, v jakém množství a na jak dlouhou dobu byly potraviny přidělovány
Výstupy:
- Vytvořený jídelníček odevzdejte garantům nebo do odevzdávárny po prezentacích 24. 5. 2019
- Ukázku potravinového lístku vložte do odevzdávárny
- Nezapomeňte si nechat ochutnávku jídel i na odpolední prezentaci pro rodiče
8) Nejdůležitější zbraně 2. světové války
- seznamte posluchače s minimálně 5 nejdůležitějšími zbraněmi použitými za 2. světové války. Prezentaci doplňte alespoň jedním modelem.
- Českoslovenští letci v RAF – popište jednotlivé čs. perutě, jejich znaky a stroj, na kterých létali (vhodné pro prezentaci doplnit obrázky nebo modely) - napište několik informací o 3 známých čs. pilotech působících ve VB (doporučujeme např. známého útěkáře Josefa Brykse, který byl inspirací pro několik filmů)
Výstupy:
- Model/y zbraní odevzdejte garantům po skončení prezentací 24. 5. 2019
- Prezentaci o čs. perutích a 3 letcích vložte do odevzdávárny
- Model popř. obrázek strojů s popisky vložte do odevzdávárny nebo předejte garantům po skončení prezentací 24. 5. 2019
9) Druhá světová válka ve filmu
Vyberte si film s tematikou 2. světové války, připravte si pro prezentaci jeho ukázku a PL (dle vzoru Hravá literatura) s rozmanitými úkoly pro posluchače. Poté zvolte vhodnou formu vyhodnocení.
Výstupy:
- Odkaz na použitou filmovou ukázku s PL vložte do odevzdávárny po skončení prezentací 24. 5. 2019