proběhl ve dnech 12. - 19. května 2017, zadání projektového týdne se týkalo Starověkého Egypta. Hlavními garanty byli tř. učitelé 9. ročníku p. uč. Tesařová a p. uč. Horbas.
Pokyny pro žáky:
Zadání letošního projektového týdne se týká Starověkého Egypta. Výstupem je blok 4 vyučovacích hodin v malé muzeální expozici, která bude vhodně doplňovat náplň vystoupení. Žáci pracují samostatně ve vyhrazených pracovnách a učitelé nad nimi vykonávají dohled a pomáhají radou ve vyhrazených konzultačních hodinách. Závěrem projektového týdne bude vyučovací blok pro vylosovanou třídu – los provede vedoucí jednotlivých týmů v pátek 12. května 2017 v době od 7,50 – 8,00 v pracovně fyziky.
Vylosovaná třída po ukončení programu v průběhu 5. vyučovací hodiny – do 12 hodin - vyhodnotí splnění jednotlivých úkolů, vystaví týmu vysvědčení s hodnocením. Ve 12 hodin předají týmu vysvědčení a ohodnotí jejich práci. V 6.hodině týmy uklidí pracovny a předají vysvědčení a požadované výstupy Haně Tesařové do pracovny M3. Podle počtu bodů na vysvědčení a přičtením dalších bodů za výstupy vystavené v pondělí 22. května v M3 bude vyhodnocen nejlepší tým.
Jednotliví členové týmů během projektového týdne povedou svůj pracovní výkaz, který zašlou v elektronické podobě po skončení projektového týdne, nejpozději však v pátek 19. května 2017, do "odevzdárny" na školních Office 365 nebo na e-mailovou adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Výkaz bude obsahovat stručný popis práce, s kým žák spolupracoval, kdo mu daný úkol zadal a kolik hodin na dané činnosti strávil. Nezaslaný pracovní výkaz představuje bodovou ztrátu pro celý pracovní tým.
Každé zadané téma vhodně doplňte modelem, křížovkou, kvízem či dramatizací.
Předepsané výstupy i vysvědčení odnesou členové týmu po ukončení vystoupení v pátek do M3, kde budou vystaveny celé pondělí 22. května a budou zpřístupněny k nahlédnutí učitelům i žákům školy, kteří ještě dodatečným hlasováním mohou týmům přidat body do celkového hodnocení.
Zadání úkolů
1) PYRAMIDY
Pyramidy jsou nejvýznamnějšími stavbami starověkého Egypta. Toto základní téma zpracujte z několika hledisek:
- zeměpisné (mapy Egypta se zakreslením významných pyramid)
- proč se pyramidy stavěly – jejich význam
- jak se stavěly (stavební postupy, různé teorie, porovnání různých teorií, používané nástroje na stavbu pyramidy...)
- stavba pyramidy z pohledu astronoma
- fyzikální pohled na stavební práce při budování pyramid - dohady i doložené pracovní postupy
- pyramidy v číslech apod.
2) STAROEGYPTSKÉ STAVBY a KALENDÁŘ
- Vyhledejte další významné stavby a zjistěte a do výkladu zapracujte základní informace.
Vytvořte drobné modely 3 známých památek starověkého Egypta. Doplňte je jednoduchou legendou.
- Vytvořte staroegyptský kalendář a seznamte s ním svoje posluchače.
Zapište data narození členů vašeho týmu podle egyptského kalendáře tak, jako by bylo místem vašeho narození území současného Egypta a naučte žáky totéž.
3) PROČ JEZDÍ TURISTÉ DO EGYPTA?
- Jako součást vystoupení zajistěte rozhovor s někým, kdo Egypt skutečně navštívil. Vámi kladené otázky a jeho odpovědi předveďte posluchačům a doložte, pokud vám to bude poskytnuto, fotografiemi, které tam vámi oslovený turista nafotografoval.
- Pokud bude turista ochoten „vystoupit na kameru", rozhovor natočte třeba na mobilní telefon a žákům pusťte.
4) VYUČ SE PÍSAŘEM
- Stát se písařem v době starověkého Egypta bylo výsadou. Naučte svoje posluchače psát a číst, aby se uplatnili při hledání zaměstnání. Připravte vyučovací blok pro mladé písaře. Pro snadný překlad žákům přiložte egyptskou abecedu a vytvořte jednoduchou písanku.
5) EGYPT V UMĚNÍ
- Uveďte příklady umění starověkého Egypta (hudba, literatura, malířství apod.), seznamte posluchače, kde se ve starověkém Egyptě objevuje. Doložte fotografickým materiálem, ukázkami z děl apod. V průběhu vystoupení předveďte krátkou ukázku - tanec, hudební produkci, předčítání z literárního díla apod.
6) HODINA MATEMATIKY
- Vytvořte učebnici a sbírku příkladů z matematiky pro žáka navštěvujícího školu v době starověkého Egypta. Kniha by měla obsahovat základní početní dovednosti a matematické znalosti té doby.
- Nezapomeňte uvést vzorová řešení všech vámi zadaných příkladů. Sbírka musí obsahovat alespoň dvacet příkladů z pěti různých početních disciplín – z aritmetiky a geometrie.
- Podle dané učebnice udělejte vyučovací hodinu matematiky. Ověřte si znalosti svých žáků a jejich práci ohodnoťte.
7) CHEOPSOVA PYRAMIDA
- Jako součást expozice vytvořte model Cheopsovy pyramidy v poměru 1:454. Všechny rozměry pyramidy zapište do tabulky – skutečná délka v metrech, skutečná délka v jednotkách staroegyptských stavitelů, rozměry modelu.
- Model v pracovně umístěte tak, aby odpovídal umístění skutečné pyramidy podle světových stran.
- K modelu vyrobte královský loket, provazové délkové měřidlo k určení pravého úhlu a jednoduché pomůcky pro stavitele pyramid.
- Vhodnou formou začleňte tento úkol do vystoupení
8) MUMIFIKOVÁNÍ
- Popište postup mumifikace a vypište, jaké chemické látky staří Egypťané při mumifikaci používali – uveďte různé způsoby
- Vyrobte model vnitřního zdobeného sarkofágu, který kopíroval tvar těla a seznamte s touto problematikou žáky.
- Vyrobte modely některých předmětů, které se ukládaly do hrobky se sarkofágem a vhodně seznámení zařaďte do vystoupení.
9) POSVÁTNÁ ZVÍŘATA
- Jako součást výuky seznamte žáky se základními informacemi o posvátných zvířatech starověkého Egypta.
- Podrobné informace zařaďte o posvátném skarabeovi. Vytvořte model skarabea ve skutečné velikosti.
10) ČEŠTÍ EGYPTOLOGOVÉ
- Celou řadu objevů učinili čeští egyptologové. Seznamte posluchače se stručným přehledem období, jmen a významných objevů českých vědců na území současného Egypta.
11) ČASOVÁ PŘÍMKA
Dějiny starověkého Egypta přehledně
- Vytvořte časovou přímku shrnující dějiny starověkého Egypta. Přímka bude důležitým bodem vašeho vystoupení (měla by být dostatečně velká, přehledná, esteticky dobře zpracovaná). Žáky seznámí s nejdůležitějšími událostmi Egypta od jeho vzniku po ovládnutí Římem - základní členění staroegyptské historie, vznik významných památek, některé osobnosti, … Nesnažte se ale posluchače a diváka zahltit přemírou informací.
12) STAROEGYPŠTÍ BOHOVÉ
- Život Egypťanů byl do značné míry ovlivňován vírou v bohy. Vyberte 10 nejdůležitějších bohů, seznamte vhodnou formou žáky, jak byli uctíváni, jaká byla jejich moc a jak byli zobrazováni. Vyberte si jednoho z bohů a vytvořte jeho sošku.
13) STAROEGYPTSKÁ MÓDA
- Egypťané velmi dbali na svůj zevnějšek. Stručně popište, jak se Egypťané oblékali, líčili, česali, …
- Názorně předveďte na figurínách např. na panenkách nebo členech týmu (minimálně 1 muž a 1 žena)
14) PŘEDMĚTY BĚŽNÉHO ŽIVOTA
- Vytvořte modely předmětů běžného života, které mohl používat kdokoliv, obyčejný rolník nebo faraon. Předměty nemusí být ve skutečném měřítku, ale pokuste se, aby vypadaly co nejvěrněji. Z uvedené nabídky si vyberte minimálně 4. (Čím víc, tím líp.) Nabídka předmětů: amulety, sandály, šperky, vějíř, hudební nástroj, loď z papyru, odznaky moci krále – dvojitá koruna, berla (žezlo), bič (důtky), kanopa apod.
- Z modelů vytvořte malou muzeální expozici a v průběhu výkladu s nimi seznamte žáky. Každý muzejní exponát musí být označen jmenovkou (co to přesně je, kdo to používal a k čemu předmět sloužil).
15) DRAMATIZACE
Dějiny starověkého Egypta
- Jako součást vašeho vystoupení předveďte krátkou dramatizaci ze života starověkých Egypťanů. Napište si scénář, vytvořte kulisy i kostýmy. Volba tématu je na vás.
16) POVINNÉ ODEVZDANÉ MODELY
- Cheopsova pyramida
- modely památek
- učebnice matematiky
- vybavení hrobky
- skarabeus
- časová přímka
- soška boha
- předměty běžného života
- písanka pro písaře
- pomůcky stavitele
- staroegyptský kalendář
Všechny odevzdané modely musí být označeny stručným popisem, aby mohli návštěvníci výstavy snadněji ohodnotit nejlepší vystavené práce.
Fotky z akce